A  Magyar  Honvédség  Budapesti  Nyugállományúak  Klubja  Hadihajós  Tagozatának,

a  MH.  1  Honvéd  Tűzszerész  és  Hadihajós  Ezredének,  valamint  a  TIT  Hajózástörténeti,

Modellező  és  Hagyományőrző  Egyesületének  szervezésében  a  Honvéd  Kulturális  Központ  területén  megrendezésre  került  kiállítás  megnyitóját  2022. május  17-én  10 órakor   tartották  nagyszámú  meghívott  vendég  és  érdeklődő  jelenlétében.

A  kiállítás  megrendezésében  közreműködő  szervezetek  képviselőin  kívül  jelen  voltak  a  Kulturális  Központ  vezető  munkatársai,  hadihajós  katonák  és  a  csepeli  Weiss  Manfréd

középiskola  diákjai. 

A  LAJTA  monitor  két  megmentője  közül  körünkben  üdvözölhettük  a  hajóról  szóló  két  kitűnő  könyv  szerzőjét,  dr Margitay-Becht  András  urat.  Dr Csonkaréti  Károly  egészségi  állapota  miatt  nem  tudott  részt  venni  a  rendezvényen.

A  megnyitó  beszédet  a  TIT  Hajózástörténeti,  Modellező  és  Hagyományőrző  Egyesületének  elnöke  dr Balogh  Tamás  tartotta. Közreműködött  Pallós  Emil  színművész.

A  Café  Galéria  területén  rendelkezésre álló  viszonylag  szűk   területet  a  gazdag  kiállítási  anyag  ellenére  a  szervezők  nagyon  jól  átlátható  módon  rendezték  be.

A  kiállításra  belépőket  a  bejáratnál  egy  eredeti  KuK  hadilobogó,  egy  kitűnő  állapotban  lévő  parancsjelző  készülék  („telegráf”),  1-1  fregatthadnagyi,  illetve  matróz  egyenruhába  öltöztetett  bábú  köszöntötte,  majd   a  hajótípus  névadójáról,  a  USS  MONITOR-ról  és  az  azt  követő   amerikai  folyami  monitorokról  a  Hocza  István  által  3 dimenziós  nyomtatóval  készített   kisméretű  modellek  kerültek  bemutatásra.

Ezután  következtek  a  KuK  Duna  Flottillánál  szolgáló  hajók makettjei  (monitorok,  őrnaszádok),  kiegészítve  a  közelmúlt  és  jelenkor  hadihajóinak  modelljeivel.  Ezek  mindegyike  a  készítők  magas  színvonalú  felkészültségét  és  kézügyességét  dicséri.

A  kiállításon  ezeken  kívül  hajózási  eszközök,  egyenruhák,  monitorokat  ábrázoló  bélyegek  kerültek  bemutatásra,  valamint  két,  méreteikben  is  imponáló  és  félelmetes

törőszarvas  érintőakna.

A  maketteket  bemutató  fallal  szemben  szemléletes  tablókon  lehetett  nyomon  követni  a  monitorok  történetét.

Tömör  és  rövid  összefoglaló  hősünk,  a  LAJTA  monitor  életútjáról :

1872-ben  állt  szolgálatba  (akkor  még  LEITHA néven),   testvérhajójával  a  MAROS  monitorral  együtt,  mint  az  Osztrák-Magyar  Monarchia  Duna  Flottillájának  elsőként  megépített  monitor  párosa.  Tervezőjük  Josef  von  Romako  volt.

Megépítésük  idején  több  tekintetben  büszkélkedhettek  elsőséggel :

  • Európa  első  folyami  monitorjai  voltak.
  • a  világ  első  olyan folyami  monitorjai,  amelyeken  Coles-rendszerű  lövegtornyot  alkalmaztak.
  • az  osztrák-magyar hadiflotta  első,  tisztán  fémből  készült  páncélosai.
  • az  első,  forgatható  lövegtoronnyal  rendelkező  „toronyhajói”.
  • az első, kizárólag  gőzzel  mozgatott,  vitorlázat  és  kötélzet  nélküli  hadihajói.
  • az  első,  két  hajócsavarral  meghajtott  egységek.
  • az  első,  Bessemer-eljárással  készült  acélból  megépített  hajóegységek.
  • rajtuk alkalmaztak  először  vízöblítéses  WC-t.

A  hajó  háborús  szolgálatának  rövid  összefoglalója :

  • 1878.  júliusában  Bosznia  megszállása  során  esett  át  a  tűzkeresztségen,  testvérhajójával  együtt.
  • 1914.  augusztusában  Szabácsnál  tűzharcot  vívott  az  ellenséges  parti ütegekkel.

Ekkor  halt  hősi  halált  a  LAJTA  fedélzetén  Huj  János  matróz,  aki  a  Monarchia  haditengerészei  közül  elsőként  vesztette  életét  a  nagy  világégésben.

  • 1915. október  6. és 9. között  a  hajó  ott  volt  Belgrád  második  elfoglalásánál,  ahol  társaival  együtt  hatékonyan  támogatta  a  szárazföldi  erők  hadműveleteit.
  • 1916. október  2. és 3. között  megakadályozta  a  románok  átkelését  a  Dunán,  Rjahovónál.
  • 1916. november  23-án  sikeresen  támogatta  a  saját  csapatok  dunai  átkelését  Sistovnál,  jelentős  mértékben  hozzájárulva  ezzel  Bukarest  elfoglalásához.
  • 1918. április  10-én  a már  addig  is  tartalékállományban  lévő   hajót  leszerelték  és  törölték  a  hadiflotta  hajólajstromából.
  • 1919-ben,  a  Tanácsköztársaság  alatt  rövid  ideig  újra  hadrendbe  állították,  Esztergom  és  Komárom  között  részt  vett  a  cseh  intervenciósok  elleni  harcban.
  • 1919.  június  25-én  és  26-án  a  hajó  és  személyzete  is  csatlakozott  a  világ  első  antikommunista felkeléséhez,  amelyet  éppen  erről  a hajótípusról  neveztek  el  „monitor  lázadásnak”.  A  hajó  fedélzetén  vesztette  életét  a  hadiflotta  utolsó  hősi  halottja  csicseri  Csicseri  László  sorhajóhadnagy,  aki  a  Komárom  őrnaszádon  szenvedett  halálos  sebesülést  a  nemzeti  lobogó  védelmében  kialakult  tűzharcban.  Ezáltal  a  hajó  azzal  a  szomorú  nevezetességgel  bír,  hogy  fedélzetén  hunyt  el  hadiflottánk  első  és  utolsó  világháborús  hősi  halottja.
  • 1921-ben  a hajót  antant ellenőrzés  mellett  végleg  leszerelték,  a  csupasz  hajótestet  elárverezték.  Új  tulajdonosa  a  Dunakotró  és  Gőzhajózási  Vállalat  lett,  amely  1928-ban  elevátorhajónak  építette  át.  Így  szolgált  a  második  világháború  végéig,  majd  az  azt  követő  államosítások  során  a  Folyamszabályozó  és  Kavicskotró  Vállalat  (FOKA)  tulajdonába  került,  mint  az  FK-201  számú  elevátor.
  • ekkor  lelkes,  a  hadihajózást  megszállottan  szeretőknek  sikerült  azonosítani  a  hajótestet,  mint  egykori  LAJTA monitort  és  mint ilyet,  védetté  nyilvánítani. 
  • a  vállalat  (és  így  hősünk  is)  a  privatizáció  során  egy  svájci  cég  tulajdonába  ment  át,  ahonnan  a  hajót   az  új  tulajdonos (szintén  hajósember)   nagyvonalú  gesztusa  folytán  térítésmentesen  sikerült  visszaszerezni.
  • széleskörű  összefogás  keretében  2009-től  felújították  és  2010. augusztus  20-án  az  1887-es  állapota  szerint  LAJTA  MONITOR  MÚZEUMHAJÓ  néven  nagyszámú  közönség  előtt  újjáavatták. Azóta  is  látogatható  a  Parlament  épülete  előtti  Duna  parton. Sajnos  az  elmúlt  2  évben  a  covid  járvány  miatt  a  hajó  a  Hadikikötőben  maradt  és  tudomásunk  szerint  ez  ezévben  is  így  lesz,  remélve  azonban,  hogy  rövidesen  újra  a  hadihajózás  iránt  érdeklődők  rendelkezésére  áll  majd.

A  kiállítás  a tapasztalatok  szerint  sikeres  volt,  sok  érdeklődőt  vonzott. Köszönet  a  szervezőknek,  különös  tekintettel  Hocza  István  és  Tóth  Edmond  főtörzsőrmestereknek  a  berendezés  során  tanúsított odaadó  munkájukért, a  megvalósításban  résztvevő  minden  szervezetnek,  tagozati  társainknak  és  nem  utolsó  sorban  néhai  tagtársunknak,  Bicskei  Jánosnak,  aki  fáradhatatlan  és  nagy  szakértelemmel  végzett  munkájával  nagyban  hozzájárult  ahhoz,  hogy  a  LAJTA  monitort,  ezt  a  páratlan  nemzeti  ereklyét  élő  valójában  is  megcsodálhassa  a   hadihajózás  iránt  érdeklődő  közönség.